Tuukkos meillekin pesemään ikkunat?

Päivä oli pitkä. Siis oikeasti pitkä. Jouduin oman vuoroni jälkeen vielä tuuraamaan jotakuta sairastunutta kolleegaa. Yritän silti muistaa, mikä mulla oli punaisena lankana aamulla seitsemän maissa, kun vielä pesin ikkunoita.

Aloin miettiä, mikä funktio on lauseella: "Tuutkos meillekin pesemään ikkunat?". Mietin sitä, koska olen nyt ties monettako kevättä/kesää pesemässä kaupungilla ikkunoita. Kuulen sitä edelleen jatkuvasti, enkä edelleenkään osaa reagoida siihen. Mitä vittua multa edes odotetaan? Mä en jotenkin pysty uskomaan, että kysymys on mitenkään todellinen, enkä tiedä edes kuuluuko minun vastata siihen mitenkään.

Onko sen tarkoitus olla vitsi? Vitsiksi se on umpisurkea. Se ei naurattanut ensimmäisellä kerralla, eikä vielä viidennelläkymmenennelläseitsemännelläkään. Pohdittuani asiaa aikani, päädyin siihen lopputulokseen, että kysymys on retorisen kysymyksen ja umpisurkean vitsin äpärälapsi.

Päädyin tähän siksi, että en pysty kuvittelemaan heidän pesevän ikkunoita ilokseni tai oikeasti maksavan säädyllistä palkkaa siitä, että tulisin pesemään heidän ikkunansa. Minä nimittäin kyllä tulisin pesemään ikkunat, jos siitä viitsittäisiin maksaa edes kohtuullisesti. Vallankin tässä tämän suuren "työvoimapulan" aikana. Pula on niin suurta, että vastavalmistuneille lähihoitajillekaan ei tahdo löytyä töitä, ainakin tänään kuulemani purnauksen mukaan.

Kommentit