Virkamiesruotsi

Haluatteko kuulla vitsin? Lukekaapa otsikko ääneen.

Olen yliopisto-opiskelija, joten tutkintooni kuuluu pakollisena osana myös virkamiesruotsi. Itse ruotsi ei suinkaan ole mitenkään kamalaa tai ylitsepääsemättömän vaikeaa, minulla on vain motivaatio-ongelma sen suhteen. Motivaatio-ongelma tulee puolestaan siitä, että koen sen tarpeettomaksi.

Myönnettäköön, että en ole koskaan ollut mikään priimus vieraissa kielissä ja niiden opiskelu on vaatinut minulta henkistä psyykkaamista paljon enemmän kuin vaikkapa biologian tai äidinkielen opiskelu. Siitä huolimatta, että järkitasolla tiedän vallan mainiosti, miksi vieraita kieliä kannattaa opiskella. Minua oikeasti harmitti ala-asteella, kun ikäluokaltani vietiin mahdollisuus saksankielen aloittamiseen viidennellä.

Toisen kotimaisen kielen opiskelua sen sijaan en ole koskaan ymmärtänyt. Suomessa on ruotsinkielistä väestöä, mutta siinä vaiheessa, kun aloitin ylä-asteen olin törmännyt paljon enemmän Suomessa asuviin vironkielisiin. Ja nyt, kun olen Oulussa törmään paljon enemmän esimerkiksi arabiaan, venäjään ja swahiliin. Joskaan en ole ihan varma, sillä en näitä kieliä osaa suunnilleen sanaakaan. Ruotsia olen kuullut vain ruotsinkielisen päiväkodin liepeillä. (Mikä tosin oli vielä kohtalaisen usein silloin, kun asuin siinä vieressä.)

Ruotsissa matkustaessaan on turha edes kuvitella kykenevänsä kommunikoimaan ruotsiksi paikallisten kanssa. Ensinnäkin siksi, että minä en ymmärrä heitä ja toisekseen siksi, että he eivät ymmärrä minua. (Kolmannekseen siksi, että he vaihtavat saman tien englantiin.)

Fakta kuitenkin on, että minun on pakko käydä tämä virkamiesruotsin kurssi, josta muistan viiden vuoden päästä vielä vähemmän, kuin tällä hetkellä kirjoittamastani lukioruotsista. Ainakaan minua ei huvita alkaa lykkäämään opintojani sen vuoksi. Eli virkamiesruotsin suorittaminen on tarpeellista, vaikkakin lähinnä siksi, että saan tutkintoni valmiiksi. Tämän ajatuksen avulla saan sen suoritettua, vaikka siinä ei minusta edelleenkään ole mitään järkeä.

Jos joku haluaa lukea lisää aiheesta, suosittelen seuraavia linkkejä:
Pakkoruotsi.net
Unohdettu Tarkkailija: Ruotsiako?
Tämä päivä: Top 3 huonointa perustelua pakkoruotsille
Vae Victis: Ruotsinpakottajien argumentit ovat yhtä ilmatiiviitä kuin pieru, Pakkoruotsi on hanurista - vapaa kielivalinta ftw

Kommentit