Tiliotteita iltasaduksi

Tulostelen suunnilleen puolivuosittain tiliotteeni. Isäni mielestä se on ajan- ja musteenhaaskausta. (Paperia Suomessa kuulemma kyllä riittää.) Kuitenkin tämän ansiosta tiedän, paljonko kulutan vuosittain rahaa ja tiedän, että jos en saa ensi kesäksi töitä, minun täytyy ottaa opintolainaa jo keväälle, jotta saan kesän vuokat maksettua. Lisäksi pitää ottaa opintolaina ensivuodeksi. Jos taas tienaan noin kaksi tonnia kesän aikana, enkä käy matkoilla, pärjään hyvin vielä ensivuodenkin ilman lainaa.

Tällä hetkellä olen kuluttanut vuoden aikana suunnilleen yhtä paljon kuin tienannutkin. Säästöön ei siis rahaa jää, mutta kahden lemmikin omistavana opiskelijana olen erittäin tyytyväinen siihen, että edes pärjään. Vanhemmatkaan eivät ole tänävuonna tukeneet minua kovin paljon rahallisesti. (Paitsi pari kertaa, kun minulla ei ollut varaa täyttää bussikorttia.)

Lisäksi tiliotteista minulle selvisi, että muutamien henkilöiden pitäisi maksaa minulle rahaa. Joten minun mielestäni tiliotteiden tarkistaminen ei ollut ollenkaan turhaa. Niistä saa mukavasti pidemmän aikavälin perspektiiviä omiin raha-asioihin.

Laskin myös, että sen jälkeen, kun vuokra on maksettu ja kuukaisittaisesta tuesta on laskettu pois matkakulut ja ruokailut yliopistolla, mulle jää noin (luultavasti vähän alle) 100 euroa käytettäväksi laskuihin, omiin ja eläinten ruokiin ja about kaikkeen. Jostain omituisesta syystä siis kulutan kesän jälkeen kuukausittain enemmän kuin tienaan. Kysymys on lähinnä siitä paljonko enemmän mun on varaa kuluttaa.

Ensivuoden tavoite on, että en tarvitse lainaa enkä rahallista tukea vanhemmilta.

Ai niin, tän postauksen sanoma siis oli, että kattokaa niitä tiliotteitanne. Siitä on joskus hyötyä.

Kommentit