Paloja pilvilinnoista: tekniikka

Tekniset vempaimet ovat jänniä. Mitä teknisiä systeemejä haluaisin ja miksi? (En vaivaudu edes selittämään, miksi minulla näitä ei vielä ole. Yleensä syy on sama: raha.)

Uusi tietokone
Ostin nykyisen tietokoneeni ylioppilaslahjarahoillani, vuonna 2010. Tämä siis on kohta 4 vuotta vanha. Ajoittain alkaa tulla jo pieniä toimintahäiriöitä ja jumituksia. Kerran tämä muun muassa päätti, että sen on täysin välttämätöntä avata kaikki viimeisen neljän vuoden aikana koneelle ladatut tiedostot auki. (Ja niitä oli aika vitusti, kun ottaa huomioon, että käsittelen paljon kuvia.)

Uskon silti, että tämä menee vielä ainakin vuoden. Mahdollisesti jopa kaksi tai kolme. Enkä kyllä aio vaihtaa merkkiä. Jos MacBook Pro on kestänyt mun käytössä neljä vuotta (ottaen huomioon sen, että kuljetan sitä mukanani kaikkialle, pudottelen sitä vähän väliä lattialle ja olen ainakin kaksi kertaa kaatanut nestettä sen näppäimistölle).

Jos joku haluaa hyvän työskentelyläppärin, jolla käsitellä myös kuvia / musiikkia, niin voin lämpimästi suositella. Pelejäkin se pyörittää ihan hyvin, mutta voi olla haasteellisempaa löytää mac-pelejä. Niin ja mä en vieläkään ole saanut aikaiseksi hankkia tähän minkäänlaista virusturvaa. Seuraavaan varmaan hankin.


Kamera
Mulla on harrastelijalle passeli järjestelmäkamera Canon EOS digital 200D ja siihen pari objektiivia. Järjestelmäkameran kuljettelu mukana on vain kohtalaisen epäkäytännöllistä, joten olen alkanut haikailla jonkun kätevämmän pokkarin perään. Jossain vaiheessa katselin Sony DSC-RX100-pokkaria vähän sillä silmällä, mutta muitakin ehdotuksia otettaisiin vastaan. Tietty jotkut kivat makro-objektiivit järkkäriinkin olisi aika jees.


Langattomat kuulokkeet
Koska langat ovat saatanasta ja menevät aina solmuun. Pitäisi varmaan laittaa nappikuulokkeet kengännauhoiksi, niin ne solmisivat itse itsensä.


Iskuporakone
Sais viimein kissanverkon laitettua parvekkeelle.


Ulkoinen kovalevy
Kun tämä läppäri ei kuitenkaan ole ikuinen.


Täppäri
Sitä sanotaan myös tabletiksi tai leluksi. Se voisi olla ihan hauska, mutta se ei ole prioriteettilistallani kovin korkealla, sillä mulla on 13' tietokone ja älyluuri, jotka ajavat vallan mainiosti yhteensä saman asian (ja ovat vielä parempiakin kombona) ja ovat melkein aina mulla mukana.


Piirtopöytä
Mulla on, mutta parempi olis parempi. Wacom intuos5 olisi haavelistalla. En kutenkaan piirrä tällä hetkellä niin paljon, että tämä olisi kovin korkealla prioriteettilistalla myöskään.


Muuta hauskaa
Näitä ilmankin pärjää vallan mainiosti, mutta jos olis rahaa, niin voisi vähän hassutella: led-suihkulla, videoaurinkolaseilla, venttiilivalot (jotka tosin Oulussa luultavasti pöllittäisiin välittömästi),
Kätevää voisi olla myös omistaa erillisakku tai aurinkolaturi.

Kommentit

  1. Minun tietokone ostettiin minulle kesällä 2008, muutamaa viikkoa ennen kuin muutin Ouluun. Joten tiedän millaista on tehdä töitä vanhan kokeen kanssa. Kaatuu mm. välillä ilman mitään järkevää syytä. Ja tämä on HP:n pc, jossa Vista. :D

    Meillä on Canon EOS 500D, ja kuljettelu on tosiaankin ongelmallista. Vuosi-pari sitten hajosi lakkiaislahjanani 2005 saamani digipokkari ja kaipaan kyllä sitä tunnetta, että pikkuinen kamera oli aina mukana. Nykyiset kamerapuhelimet ovat kylläkin olleet jo vuosia tehokkaampia kuin se, mutta uuden pokkarin voisi hankkia, jos olisi ylimääräistä rahaa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti