Leikkauspäivitys: maksut

Koska todennäköisesti jotakuta kuitenkin kiinnostaa, paljonko transprosessi maksaa ihmiselle itselleen, niin tein ihan oman postauksen aiheesta. Muistin siis tänään käydä netpostissa avaamassa leikkauksen laskun, joten saatte senkin nyt. Oon nyt laskenut tähän kaikki suoraan omaan transprosessiini (käytännössä tutkimusjaksoon ja mastektomiaan, eli rintojen poistoon) liittyvät kulut. Luonnollisestikin tulee enemmän kuluja, jos tarvitsee esimerkiksi hormonit ja alapääkirurgiaa ja tässä on muutenkin paljon liikkuvia osia.

Lähetteen hakemisesta tanspolille en enää muista, jouduinko maksamaan jotain. Koska se tapahtui kuitenkin YTHS:n, eli ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön kautta, se oli luultavasti joka tapauksessa maksimissaan 25 euroa. Yksityisellä ja julkisella puolella en tiedä, mitä lähetteen hankkiminen maksaa. Helpointa tieten on, jos ihmisellä on jo joku hoitokontakti (esim. psykiatri), joka voi kirjoittaa lähetteen.

Transpolin tutkimusjaksosta ei muistaakseni makseta mitään muuta kuin omavastuu-osuus matkoista. Omavastuu-osuus oli 14 euroa per yhdensuuntainen matka. Eli jos asuu vaikka Oulussa ja on tutkimusjakso Tampereella, niin voi ilmoittaa, että bussi/juna sinne maksaa sen ja sen verran ja Kela korvaa tuon 14 euron yli menevän osuuden matkasta.

Mun ei tarvinnut liittää mukaan edes kuittia. Luultavasti, jos se matkahinta on jotain niiden mittapuulla paljon matkaan nähden, niin sit ne saattaa kinuta kuittiakin. Mulla tuli tutkimusjakson puolesta käyntejä Tampereella yhteensä 4 kappaletta. Eli 4 x 2 x 14 = 112 euroa.

Sitten mulla oli jonkinlainen esikäynti viime syksynä. (Matkat 14 x 2 = 28.) Netpostini mukaan mulle ei tullut laskua siitä.

Tänäkeväänä mulla oli sitten ensin labra-aika paikalliseen terveysasemaan. Siellä käyntiin mulla meni polttoainekuluja ehkä 5 euroa. Labroista ittestään en muista maksaneeni mitään.

Päivää ennen leikkausta mulla oli esikäynti ja vielä yhdet labrat. Sen matkoista en kehdannut pyytää mitään kelakorvauksia, koska mulla kävi munkki ja pääsin kympillä sairaalaan ja toisella vanhempieni luokse. Tästä käynnistä tuli leikkauslaskun kanssa samassa lasku, 35 euroa.

Leikkauspäivän aamulle pyysin kelataksin, koska vanhempieni luota ei mene minkäänlaista julkista liikennettä, vallankaan siihen aikaan aamusta. Se maksoi 25 euroa, mikä ei mielestäni ollut paljon. Olin onneksi ottanut mukaan kolmekymppiä käteistä, joten pystyin maksamaan sen samantien autossa. (Olen joskus tullut VR:n kustantamana about saman matkan taksilla ja se kustansi VR:lle jotain tyyliin 140 euroa.)

Seuraavana päivänä pääsin pois isäni kyydissä, joka oli tullut muutoin asioille lähettyville, joten en oikein voi laskea tähän menneen rahaa. Kyydityksestä vanhempieni luota kotiini maksoin veljelleni bensarahaa neljäkymppiä. Siihen olisi kai voinut saada jotain kelakorvausta, mutta en muistanut pyytää kelakorvauslappua, joten annoin olla.

Itse leikkaus + osastohoito maksoi mulle 95 egeä. Kuulemani mukaan tästä voi joutua maksamaan enemmänkin, jos tulee komplikaatioita ja/tai saa sairaaalapöpön ja joutuu makaamaan osastolla pidempään. Mulla kaikki meni käytännössä kuin strömssössä ja pääsin lähtemään suunnitelmien mukaisesti leikkausta seuraavana päivänä ennen lounasta. 

Mut kotiutettiin dreenien kanssa ja ne mun täytyi käydä poistattamassa omassa terveyskeskuksessa muutama päivä leikkauksen jälkeen. Siitä tuli matkakuluja sen 5 euroa, mutta itse toimenpide sairaanhoitajalla ei maksanut mitään.

Ai niin. Ostinhan mä sit vielä haavateippiä, joka maksoi 4 euroa. Sairaalasta sain reseptin kipulääkkeisiinkin, mutta niitä en ostanut, koska mulla ei käytännössä ollut kipuja ja vanhemmilla oli alle vuoden vanhoja, samoja kipulääkkeitä.

Yhteenvetona siis:

140 euroa maksoin kelakorvatuista matkoista.
25 euroa kelataksista.
70 euroa muista matkoista.

35 euroa leikkaavan kirurgin esikäynnistä
95 euroa leikkauksesta ja osastohoidosta

4 euroa haavateipistä.

Eli siis yhteensä oon maksanut tähän mennessä 235 euroa matkakuluja ja 134 euroa sairaalakuluja + teippi. Voisi siis laskea, että mulle maksoi 369 euroa päästä tisseistä eroon. 

Omalta osaltani voisin siis sanoa, että järjestelmä vaikuttaisi toimivan ja mahdollistavan myös köyhän opiskelijan transition. Kaikenlaista ramppaamista on vaan todella paljon ja kokonaisuudessaan prosessi tuntuu vievän ihan törkeän kauan aikaa. Kustannuskysymys se ei kuitenkaan ollut, vaikka matkakuluja kertyikin loppuen lopuksi yllättävän paljon. Oon kuitenkin yhdistänyt matkoihin usein käyntejä vanhempien ja lähellä asuvien kavereiden luo, joten se ei oikeastaan edes haittaa minua. 

Toki systeemissä on parantamisen varaa ja olisi kiva saada yksi transpoli lisää esimerkiksi Ouluun. Siihen nähden, miten paljon oon ravannut ympäri maata ja työllistänyt erinäisiä terveydenhoitoalan ihmisiä sanoisin kuitenkin, että oon päässyt aika helvetin halvalla. 

Kommentit