Palautteen saamisen merkitys

Tästä päivästä on mennyt 9 tuntia yhteen vapaa-aikani projektiin ja noin puoli tuntia opiskeluun. Arvatkaa, kummasta minulla on enemmän sellainen olo, että en tee tarpeeksi, en riittävästi, minun olisi pitänyt tehdä enemmän... Luonnollisestikin siitä, mikä ei ole opiskelua. Opiskelunihan vaikuttaa lähinnä minuun, projekti vaikuttaa moniin ihmisiin ympärilläni.

Teen projektissa tällä hetkellä hallinnollisia hommia. Niissä on omat puolensa. Tekisin mielelläni taiteellisempia hommia ja olen saanutkin siihen rohkaisua. Tosin, en voi olla ajattelematta, että minut halutaan vain pois näistä tehtävistä, koska olen niissä huono. Ainakin usein tuntuu siltä, että olen. Soimaan itseäni, että olisi pitänyt tehdä enemmän, huomata aiemmin, puuttua aiemmin, kommunikoida enemmän... Ajattelin hommaan lähtiessäni, että se on paikka, jossa minusta on eniten hyötyä. Nyt en enää tiedä. Koska minulla keväällä oli jonkinasteinen burn out, josta meni melkein vuosi toipua, en ole aivan varma, mitkä päässäni olevat ajatukset ovat realistisia ja mitkä eivät. Oman kehitykseni kannalta, minun olisi tärkeää tietää ja saada feed backiä siitä, missä olen onnistunut ja mitä minun olisi pitänyt tehdä paremmin. Ihan vain, jotta pystyn jatkossa arvioimaan omaa toimintaani realistisesti. 

Luonnostaan en ole hirvittävän kova ylitulkitsemaan ja ignooraan mielelläni kaiken, mistä en ole ihan varma, mutta burn outin ja siitä seuranneen itsetunnon laskun seurauksena olen alkanut tulkita enemmän sitä, mikä jää sanomatta, vallankin jos koen sen kohdistuvan omaan tekemiseeni. Koska mä tiedän, että masennukselle on tyypillistä muiden ylitulkitseminen, en vielä täysin uskalla luottaa omaan tulkintakykyyni. 

Mua saattaa myös ahdistaa jotkut ihan triviaalit asiat, mutta musta tuntuu, että mulla ei ole oikeutta ahdistua niistä. Samaan aikaan vaadin itseltäni sitä, että ymmärrän kaikkia muita, jotka ahdistuvat triviaaleista asioita. 

Kommentit