Tarina periksi antamisesta

Ihmiset rakastavat tarinoita periksiantamattomuudesta. Ihmiset haluavat nähdä menestystarinoita, joissa mies, joka ei koskaan luovuta, eikä koskaan tee kompromissejä, lopulta saavuttaa suuren unelmansa. Ihmiset haluavat uskoa, että sisulla voi saada aikaan mitä tahansa.

Totuus on, että ei voi.

Joskus elämän tärkein opetus on osata antaa periksi.

Minäkin haluaisin uskoa periksiantamattomuuden myyttiin. Silti, vaikka yrittäisin kuinka kovasti ja jopa saavuttaisin sen, minkä eteen ponnistelen, olisinko tyytyväinen? Olisiko minulla tyydyttävä elämä, jos jatkuvasti ponnistelisin hieman yli kapasiteettini saavuttaakseni jotain?

 Ei. Ei olisi. Sen sijaan minulla olisi rikkinäisiä ihmissuhteita, kyltymätön tarve saada jotain lisää ja kyvyttömyys arvostaa sitä, mitä minulla on. Kyvyttömyys ymmärtää, mitä minä olen.

Olen rajallinen ihminen. Pystyn olemaan vain yhdessä paikassa kerrallaan. En voi tehdä määräänsä enempää asioita. En voi hallita kaikkea täydellisesti. En voi oppia jokaista asiaa elämäni varrelta niin hyvin, kuin haluaisin oppia. En vain yksinkertaisesti pysty joihinkin asioihin. Voisin nähdä vaivaa oppiakseni jonkun asioista, jotka ovat tällä hetkellä minun saavuttamattomissani, mutta olisiko se sen arvoista? Kaikki se aika ja vaiva olisi silloin pois jostain muualta.

En enää usko periksiantamattomuuteen ja jääräpäisyyteen. Ne eivät tee minua onnelliseksi.

Elämäni tärkein läksy on ollut kohdata oma rajallisuuteni. En pysty kaikkeen. En voi olla paras tai edes hyvä kaikessa. Ja lopulta, siinä missä kaikkien muidenkin, minun täytyy kuolla.

Sitä ennen aion kuitenkin olla onnellinen ja tyytyväinen elämääni. Koska en voi saada kaikkea, minun täytyy priorisoida; mitä oikeasti haluan?

- Haluan kehon, jota voin rakastaa. En siksi, että se miellyttää muita, vaan siksi, että se miellyttää minua.
- Haluan työn, johon ei vituta herätä aamulla. Työn, jota osaan tehdä, mutta joka haastaa sopivasti. Työn, josta maksetaan riittävästi palkkaa elämiseen.
- Haluan luoda. Olisi valehtelua väittää, ettenkö haluaisi tehdä jotain itseilmaisuun liittyvää.
- Haluan perheen tai perhettä vastaavan yhteisön, jossa kaikkien on hyvä olla.

Muu? Kaikki muu on plussaa tai keinoa päästä johonkin näistä tavoitteista. Näihin haluan panostaa.

Luovun asioista, jotka eivät edistä onnellisuuttani pitkällä tähtäimellä. Luovun osittain ylpeydestäni ja kunnianhimostani. Luovun siitä ajatuksesta, että minun täytyisi olla jossain paras. Luovun siitä ajatuksesta, että minusta pitäisi tulla jotain suurta. Luovun oman elämäni sankaruudesta. Se on yllättävän vaikeaa, mutta se avaa minulle mahdollisuuden katsella maailmaa avoimemmin ja oppia uutta ilman pelkoa epäonnistumisesta. Kun tavoitetta ei ole, siinä ei voi epäonnistua. Kun päämäärää tärkeämpää on matka, se sujuu paljon joutuisammin. Ja siitä oppii enemmän.

Ole utelias. Ole onnellinen. Asiat ovat sellaisia, kuin ovat.

Kommentit