Hiiteen hirtyykit

Ennakkotehtäväkurssi käynnissä, mutta oikein mitään en ole saanut enemmän ja vähemmän hyvien ideoiden lisäksi valmiiksi. Olen päättänyt hakea opiskelemaan Lapinyliopistoon graafista suunnittelua sekä Ouluun ja Tampereelle arkkitehtuuria ja kirjallisuutta. Eli yhteensä viisi paikkaa.

Voin hakea sekä Tampereelle että Ouluun samoilla arkkitehtuurisen jutuilla. Palautan yhteen paikkaan ennakkotehtävät, teen yhdessä paikassa kokeet ja haen molempiin. Kiitos siitä, että arkkitehtuuri käyttää samaa hakumenetelmää kuin insinöörialat.

Arkkitehtuurin ennakkotehtävien aihe oli hyönteiskaupunki, josta sain niin järjettömän jännän idean, että huhhuh. Ei varmaan tule montaa samanlaista hyväksyjillä vastaan. Pitää vain noudattaa pilkuntarkasti kaikkia määräyksiä ja tehdä se viimeisen päälle, ettei ole sen suhteen mitään nupistavaa.

Lapin yliopistoon on pääsykoekirja Katseen voima, jonka onnistuin lainaamaan kirjastoautolta. Sen pohjalta ne tekevät haastattelun. Opiston opettajan kerrottua tarinoita entisistä pääsykokeista minulla alkaa olla jo hyvä arvaus siitä, millainen haastattelu on kyseessä. Ennenkuin päästään sinne asti, pitää kuitenkin tehdä ennakkotehtävät. Niitä on kolme ja yhden voin korvata lukiodiplomilla. Saan siitä saman arvosanan kuin lukiodiplomista, eli erinomaisen. Sitten pitäisi tehdä vielä kaksi. Molempia olen pyöritellyt mielessäni, mutta tartun niihin luultavasti vasta, kun olen tehnyt arkkitehtuurisen tehtävät.

Tampereelle kirjallisuuteen pitää lukea kaksi kirjaa, Ouluun kolme. Onneksi yksi niistä on sama, Lentävä hevonen, käsitteitä runoanalyysiin. Olen melkein kaikki kirjat jo onnistunut lainaamaan kirjastoautolta ja olen jo melkein puolessa välissä Hannu Väisäsen Kuperat ja koverat -nimistä romaania, joka minun pitää lukea Ouluun muistaakseni. Väisänen käyttää ihan järkyttävästi minulle erikoista termistöä. Kaikenlaisia taiteen osa-alueita käydään läpi ja käytetään innokkaasti niiden erikoistermistöä sekä kenties jotain murretta. Onneksi edes kirjallisuus ja kuvataide termeineen on minulle vähän tutumpaa. Pidän sanavarastoani suhteellisen laajana, mutta minunkin pitää melkein joka toiselle aukeamalla kysyä tai järkeillä hetki jonkin sanan merkitystä.

Btw. Mikä ihme on hirtyykki?

Kommentit