Terveyspäivitys

Kirjoitin noin kuukausi sitten, millaisia terveydellisiä tavoitteita, minulla on. Lyhyesti sama postaus: minulla on PCOS, jonka seurauksena minulla on akne, taipumus ylipainoon ja alttius saada kakkostyypin diapetes. Sen lisäksi mulla vaikuttaisi olevan myös ärtyvä suoli, johon suositellaan hoidoksi FODMAP-ruokavaliota. Ensimmäisestä mulla on diagnoosi, jälkimmäisestä ei.

FODMAP

Latasin ruokavalion tueksi kehitetyn sovelluksen, joka kertoo, mitä kannattaa ja ei kannata syödä. Oon nyt sitten yrittänyt katsoa sieltä "saa syödä" -listalta sellaisia juttuja, mitä musta on kivaa syödä. Se on auttanut ajattelemaan ruokavaliota enemmän positiivisen kautta ja vähemmän elämää hankaloittavana rajoitteena (mitä se tosin siitä huolimatta on). Se on myös hyvä tekosyy ostaa helmikuussa toisinaan mansikoita. Ja tuoretta ananasta. Ja banaaneja Ja muita kivoja hedelmiä, mitä voin syödä.

Viikon mittaiselta seurantajaksolta uskaltaisin sanoa jo muutamia asioita. Positiivista on ollut, että ruuansulatuselimistööni ei enää satu ja sen lopputuote on sopivasti kiinteää eikä sen poistumisessa ruuansulatuksesta ole ongelmia. Kaasua tulee edelleen sivutuotteena ja välillä vatsa on päästellyt hassuja ääniä. On myös ollut paljon vähemmän turvotuksen tunnetta. Negatiivista on tietysti se, että joutuu käyttämään enemmän vaivaa ja rahaa oman ruokansa eteen. Toisaalta silloin tulee myös ehkä syötyä monipuolisemmin. Kyllästyn kuitenkin aika nopeasti makuihin, joten täytyy jatkuvasti etsiä uusia tapoja tyydyttää maha ja makunyrstyrät.

Painoon tällä ei tunnu olleen minkäänlaista vaikutusta. Paitsi ehkä sen verran, että se heiluu vähän vähemmän päivästä toiseen. Toisaalta olen myös viime aikoina liikkunut tavallista vähemmän.

Metforem

Olen alkanut taas syödä lääkärin määräämää metforemia. Sen olisi tarkoitus tasata verensokeria ja auttaa painonhallinnassa (minkä puolestaan pitäisi auttaa lapsettomuuteen). Jotkut samankaltaisesta ongelmakombosta kärsivät ovat saaneet apua myös muihin oireisiin kuten iho-ongelmiin ja kuukautishäiriöihin. Metforemin käyttö kuitenkin aiheuttaa minulla vatsakipua, ripulia ja pahoinvointia. Oon muutamaan kertaan luullut olevani raskaana lääkkeen aiheuttamien aamupahoinvointien vuoksi.

Yritän nyt silti. Jos mun kroppa vaikka tottuu tähän lääkkeeseen. Mietin kuitenkin, olisko mun pitänyt ensin suorittaa mun FODMAP-kokeilua vähän pidemmälle.

Liikunta

Olen harrastanut viimeisen vuoden aikana enemmän liikuntaa, kuin aiemmin. Kokonaisuudessaan painan tällä hetkellä aika pitkälti saman verran kuin vuosi sitten. Musta silti tuntuu, että mun housut ovat vähän väljempiä ja lihaskunto parempi.

Olen myös sairastellut vähemmän. Siitä mun on tosin vaikea sanoa, mistä se tarkalleen johtuu. Avantouinnista? Jatkuvasta stressitilasta? Liikunnasta? Jostain muista elämäntapaan liittyvistä muutoksista? Oli mistä oli, se on sinällään ihan positiivista. Nyt tosin musta tuntuu, että oon tulossa kipeäksi. Väsyttää, ajoittain kurkku on kipeä ja voimat vähissä.

Mastektomia

Tämän kuun alussa tuli täyteen vuosi siitä, kun minulle tehtiin rintojen poisto, eli mastektomia. Olen laittanut aiemmin arpikuvia ja voisin laittaa pari lisää.


 vuosi ilman rintoja

Kuten näkyy, alun rypyt ovat silinneet todella hyvin. Sivuilta napattiin vielä palanen pois syyskuussa, joten sivun arvet ovat hieman tuoreempia. Kaiken kaikkiaan oon tyytyväinen lopputulokseen. Tunto vähän vielä häröilee.

Kommentit